Huishoudelijk probleem & afscheid - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu Huishoudelijk probleem & afscheid - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu

Huishoudelijk probleem & afscheid

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

01 Februari 2014 | Hongarije, Boedapest

We (Patricia, Debby en ondergetekende) hebben veel bezocht de afgelopen week, o.a. de markthal waar we lángos hebben gegeten. Dit is een soort oliebolachtig deeg gevuld met wat je maar wilt, van vanille saus tot champignons en van nutella tot kaas. Echt heerlijk, krijg het alleen nooit op. Verder zijn we naar het Budapaleis geweest waar het echt heel koud was maar wel heel mooi. De Hongaarse koningen hebben hier gewoond en in een gebouw naast het paleis (Sándor Palace) woont de president van Hongarije. Toen we aankwamen was er juist de wisseling van de wacht. We hebben het paleis gezien en het kunstmuseum bezocht.

Vrijdag was de introductiedag van school, waar een paar vakken werden geïntroduceerd en ik mijn klasgenoten kon leren kennen. De school heeft 2 vestigingen, beide even mooi en allebei op loopafstand. Vrijdag arriveerde ook onze gast: Jessie/Lamar. Een stel uit Nederland heeft deze lieve hond gekocht en hij reist met de tweeling mee naar Nederland om daar opgehaald te worden. Het is een lief beest en mijn dierenliefde bloeide helemaal op. Een vervanging van mijn lieve kleine katje is het niet maar het maakte een hoop goed :)

Na een hele gezellige week zijn zaterdag Patricia en Debby weer naar Nederland vertrokken. Ik heb ze vergezeld naar het vliegveld, Debby en ik gingen met de trein en Patricia reed met de grote koffers en de hond met de verkoper van de hond naar het vliegveld. Toen Debby en ik bij het vliegveld aankwamen stond er een bord dat aankondigde dat Terminal 1 gesloten was. Onze zoektocht naar Terminal 2 leverde niets op en na Patricia gebeld te hebben bleek dat we dus met de bus moesten. Nergens stond duidelijk aangegeven waar de bus dan te vinden was maar uiteindelijk hebben we die wel gevonden. Op het vliegveld aangekomen werden de koffers en de dames ingecheckt, de hond werd op transport gezet en wij namen innig afscheid. Lieve meiden, ik heb nog nooit zo’n leuke tweeling ontmoet, en ook nog nooit zulke lieve meiden :) Ga jullie gekibbel (en jullie) ontzettend missen!

Van de week ontwikkelde zich een huishoudelijk probleem, wat in heel veel opzichten leerzaam was. Het putje in de badkamer liep over met allemaal troep en water wat verschrikkelijk stonk en wat ook niet meer wegliep. De wasbakken voerden hun water via dezelfde leiding af als dat putje, gelukkig lopen de leidingen van de douche en wasmachine anders. Aanvankelijk hebben we alles opgeruimd maar het bleef overlopen dus besloten we onze huisbazin te bellen.
De organisatie waar ik van huur heet SRS, en de eigenaar heeft “onderhuurders” die mij een week geleden van het vliegveld haalden en ook alles in huis aanwijzen (of dat zouden moeten). Mijn onderhuurders zijn Martina en Réka, Réka heb ik het meest contact mee. Paniekerig was het juiste woord om te beschrijven hoe ze reageerde, ze zei dat ze me terug zou bellen of mailen. Dat werd dus mailen, en wel het volgende: gebruik voorlopig geen water (wat een inzicht), en waarschijnlijk hadden wij er per ongeluk iets in laten vallen dus het was de bedoeling dat we dat eruit zouden halen. Ze vroeg of er misschien haren in het bad lagen (terwijl het niet om de afvoer van het bad ging) en ook moesten we ontstopper kopen en dat in het putje gooien. Dit was ik dus niet van plan want de afvoerleidingen lijken mij het probleem van de huisbaas/huisbazin. Hierop antwoordde zij dat bij het huren van een appartement ook kleine dingen horen. En daar ben ik het mee eens, KLEINE dingen (schoonmaken) vind ik normaal maar dit niet!
Ik moest maar goed onthouden dat het geen hotel service was en dat ik verantwoordelijk hiervoor was. Ik heb haar toen op het contract gewezen dat de verhuurder het appartement in een goede staat moet onderhouden en kleine reparaties uit dient te voeren. Ze mailde toen dat ze zaterdag zou komen als ze Patricia uit zouden checken. Ze kwamen, maar niet om te kijken naar de badkamer. Ik moest maar een sms sturen als ik weer thuis was, hetgeen ik gedaan heb maar tot op heden nog geen antwoord van ontvangen heb. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Wat deze hele affaire wel duidelijk heeft gemaakt is dat Hongaarse mensen (zijnde niet-personeel) aardig zijn maar het Hongaarse personeel minder tot niet. Om aan Réka’s wens tegemoet te komen ben ik zaterdagochtend op zoek gegaan naar ontstopper en soda want we moesten soda en azijn door de afvoer heen gieten. De Spar is gelukkig vlakbij maar eenmaal binnen kon ik niet vinden wat ik zocht. Ik heb 2 medewerkers van de Spar gevraagd of ze Engels spraken, maar bij de eerste twee woorden die ik sprak was het al nem (nee). Uiteindelijk een Hongaarse vrouw aangesproken die geen Engels sprak maar wel luisterde en het woord ‘soda’ verstond. Zij is toen voor mij op zoek gegaan en heeft de soda gevonden maar toen moest ik nog ontstopper. Sowieso spreken Hongaren slecht Engels, als ze het al spreken. Uitleggen dat een afvoer verstopt is kun je dus maar beter uit je hoofd zetten, dat gaat gewoon niet lukken. Aan de hand van afbeeldingen op verschillende flessen is het uiteindelijk gelukt en het wondermiddel van Réka hebben we maar achterwege gelaten…
Het probleem is nog niet opgelost, er staat een berg vaat die ik niet kan afwassen en hulp mag wat mij betreft snel komen.

Nu is het dus even stil in ‘huize Dessewffy’, het schijnt dat de andere kamer verhuurd is maar ik hoor of zie niemand. Als spoken wel blijken te bestaan laat ik het wel weten :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 26820

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 30 Juni 2015

Uitwisseling Hongarije

Landen bezocht: