Kerkbezoek & Hongaren en hun taal - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu Kerkbezoek & Hongaren en hun taal - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu

Kerkbezoek & Hongaren en hun taal

Blijf op de hoogte en volg Tamara

24 Februari 2014 | Hongarije, Boedapest

Afgelopen zondag ben ik naar een internationale kerk geweest. De kerk in kwestie bevond zich niet ver van mijn appartement maar toen ik op het adres aangekomen was moest ik toch even goed kijken. Het was namelijk in een oude bioscoop! De dienst was in het Engels en werd vertaald in het Hongaars en het zingen was grotendeels in het Hongaars, een mooie manier om de Hongaarse uitspraak te oefenen. Ik had geen idee wat ik kon verwachten maar afgaande op de badkuip voorin de kerk nam ik aan dat het dopen was en dat was ook zo. Eerst was er zingen, toen een preek en daarna werden ongeveer 25 volwassenen gedoopt. Ik heb de dienst als erg indrukwekkend ervaren en ga hier zeker weten vaker heen.

Afgelopen weekeind is een vriendin/medestudent uit Nederland hierheen gekomen, zij is oorspronkelijk Hongaars maar woont sinds 3 jaar met haar Nederlandse vriend in Boskoop. Zij kon me helpen met kleine dingen die ik me afvroeg en het was supergezellig! Eerder vorige week had ze gevraagd of ik iets uit Nederland miste (iets, zijnde niet-personen), maar ik kon zo snel niets bedenken. Een dag later schoot me echter één ding te binnen en dat waren stroopwafels. Die heeft ze dus mee hierheen genomen, jammie :)

Zonder te stereotyperen zal ik proberen te beschrijven hoe Hongaren zijn. Over het algemeen zijn ze aardig maar echt behulpzaam is een groot woord. Ik was pas in een winkel waar een winkelmedewerkster mij in het Hongaars aansprak (waarvan ik alleen goedemorgen verstond), dus ik zei in het Hongaars (!!) dat ik geen Hongaars sprak. Hierop draaide ze zich om en liep ze weg. Enerzijds vond ik dit nogal grof, anderzijds ook wel prima want ik word liever met rust gelaten in een winkel en zeker in een winkel waar ik de taal niet spreek. Hongaren verwachten over het algemeen dat men Hongaars spreekt. Nu is dat niet zo heel raar want dat verwacht ik ook als ik in Nederland ben. Maar als ik iemand in het Nederlands aan zou spreken op straat (geen idee waarom ik dat zou doen maar stel dat), en ik zou een vragende blik krijgen zou ik vragen of diegene überhaupt wel Nederlands is. Hier doet men dat niet, ze ratelen gewoon door in het Hongaars ook al drukt je gezicht één en al vraagteken uit.
De Hongaarse leraren zijn eigenlijk allemaal erg aardig, in tegenstelling tot de leraressen. De leraren zijn geduldig en willen best iets 3x uitleggen als je het niet snapt. Daar staat dan weer tegenover dat ze erg warrig zijn en niet echt een structuur in hun lessen hebben. Ze beginnen bij één onderwerp en dwalen vervolgens af, om vervolgens verder te gaan met een tweede onderwerp en daar weer van alles bij te halen.
Hongaarse leraressen daarentegen dulden absoluut geen afleiding. Telefoons moeten weg, er mag niet gegeten of gedronken worden en als je iets tegen je buurman/-vrouw zegt moet je hardop herhalen wat je zei. Het moet gezegd worden, deze dames weten wat ze willen.

Wat me altijd opvalt als ik op straat loop is dat er zo ontzettend veel zwervers en bedelaars zijn. Ook zijn er veel “gekken”, mensen die op straat lopen te schreeuwen of te zingen, in zichzelf praten of naar andere mensen spugen (niet aan der lijve ondervonden, wel gezien). Veel mensen zijn arm of hebben geen werk. Een tijdje terug alweer werd mijn appartement schoongemaakt en ik raakte aan de praat met één van de dames. Zij vertelde me dat ze 2 schoonmaakbanen had om de huur van haar appartement te kunnen betalen en dat haar man ook een fulltime baan had. Voor mij is de huur hier belachelijk laag, in Nederland krijg je voor deze prijs echt geen appartement als dit dus het contrast is vrij groot.

Ik ben inmiddels een graadje hoger gegaan qua Hongaars, ik neem nu deel aan de Hongaarse les voor gevorderden, wat eigenlijk precies dezelfde les is als de les voor beginners maar we zitten met minder leerlingen in een lokaal. Er is werkelijk geen touw vast te knopen aan de taal maar kleine woordjes en standaard zinnen zijn al wel bekend. Saillant detail: ik ben de enige niet-Fransoos in deze les. De leraar legt dus Hongaars in het Engels uit, wat vervolgens wordt vertaald in het Frans en wat ik vervolgens dan weer in het Engels opschrijf. Ik leer dus bijvoorbeeld het Hongaarse woord voor huis zowel in het Frans als Engels, best vermoeiend maar wel ontzettend grappig.
School organiseert trouwens wel heel veel, leuke dingen in Budapest, zoals feestjes, bezienswaardigheden en deals voor restaurants maar ook reizen. Voor 4 april staat een trip naar Wenen gepland waar ik zeker weten heen ga! :)

  • 24 Februari 2014 - 21:38

    Marije Blonk:

    Erg leuk geschreven weer! Krijg helemaal beeld van hoe het er daar toe gaat! Je red je prima daar! Trots op je. Dikke knuffel en tot heel gauw! mm

  • 25 Februari 2014 - 10:04

    Xopa:

    Bedankt weer voor dit blog en het inkijkje in je wederwaardigheden in Boedapest. Mooi om nu eens te lezen dat een bioscoop gebruikt wordt als kerk , lijkt me veeeeel beter dan andersom...
    Ook grappig om te lezen - beroepshalve interesse - hoe leraren en leraressen van elkaar verschillen! En dan natuurlijk je razendsnelle vorderingen in het Hongaars:) Knap hoor!
    Tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 26821

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 30 Juni 2015

Uitwisseling Hongarije

Landen bezocht: