Reizen & tentamens - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu Reizen & tentamens - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu

Reizen & tentamens

Blijf op de hoogte en volg Tamara

09 April 2014 | Hongarije, Boedapest

Het is alweer even geleden dat ik een blog schreef, in de afgelopen weken ben ik onder andere naar Wenen geweest. Dit werd door school georganiseerd en we gingen met 50 man, per bus. Vrijdagochtend vertrokken we en die dag hebben we vooral veel van Wenen zelf gezien. We verbleven in een hostel en zaterdag zijn we naar Prater gegaan, dat is een groot amusementspark met achtbanen, reuzenraden en wat dies meer zij. Geen van ons had behoefte om ons leven te wagen maar het was leuk om te zien. Om 7 uur gingen we weer richting Budapest en was ik blij dat ik weer thuis was want alles is de helft zo goedkoop hier :)

Verder heb ik tentamenweek gehad, waarin 2 tentamens en 3 presentaties. Het eerste tentamen was voor groothandel & verkoop management, dit vak bestaat uit een college en een bijbehorend seminar daar gelijk achteraan. Het was de bedoeling dat eerst iedereen de presentatie zou geven en daarna zou het tentamen plaatsvinden. Mijn groep ging als eerst en terwijl wij daar voorin de klas stonden viel mijn haviksoog op een stapeltje papieren dat daar lag. Enig getuur wees uit dat dit het tentamen was wat uitgedeeld zou gaan worden. Groot was onze verbazing toen de leraar na onze presentatie de klas uitliep om koffie o.i.d. te halen. De anderen hadden inmiddels ook lucht gekregen van onze ontdekking en al snel ging één tentamenversie de klas rond. Die heb ik grondig bestudeerd en ik had geluk want ik kreeg deze versie ook op het officiële tentamen even later. Wat ik ook raar vond was dat we gewoon naast elkaar mochten blijven zitten. Het tentamenlokaal was hetzelfde lokaal als altijd en er was geen plek om tussen 2 personen een stoel vrij te laten. Dus ook al had ik niet dezelfde versie als mijn buurvrouw, we konden nog steeds overleggen. Dit gebeurde trouwens ook tijdens het tentamen Hongaars, waar ik letterlijk álles samen met mijn buurvrouw heb gedaan. Ik wacht de cijfers rustig af, niet dat ik er veel aan heb want het systeem werkt hier anders. De verdeling is van 1 tot en met 5, waarbij een 2 al een voldoende is. Snap er niet zoveel van maar als ik het haal vind ik het prima.

Ook ben ik een weekeindje naar een Hongaarse vriendin van mij geweest. Zij woont in Boskoop en studeert hetzelfde als ik aan de Haagse Hogeschool. Haar vriend is Nederlands en af en toe gaat zij of gaan ze samen terug naar Hongarije. Omdat zij in Nederland 2 weken vrij had kwam ze terug naar Miskolc, waar haar ouders en zusje wonen. Miskolc is de 2e grote stad na Budapest en ligt ongeveer 2 uur rijden naar het oosten, richting Oekraïne/Slowakije. Ik ging met de trein naar haar toe en werd van het station gehaald door Rita en haar vader. Zowel Rita’s vader als moeder spraken geen woord Engels dus dat was soms even behelpen, zo’n 80 % van de dag werd er Hongaars gesproken maar het gezin was in het gelukkige bezit van (jawel) 7 honden en 9 katten dus ik heb me prima vermaakt. Zaterdag zijn we gaan winkelen en hebben we wat rondgelopen en zondag zijn we naar een mooi park geweest met een heuse waterval. Gedurende dit weekeind heb ik dus écht Hongaars gegeten en échte Hongaren leren kennen en dat was erg leuk. Aan het eten viel me wel het een en ander op. Ten eerste eten ze héél veel. Zowel lunch als avondeten is warm (vind ik prima) en dan eten ze gerust ’s middags macaroni en ’s avonds goulash. Ook eet men heel veel vlees en weinig groenten, of ingemaakte groenten. Het was een heel leuk weekeind met prachtig weer en maandagochtend ben ik weer op de trein gestapt.

Nu liggen er weer een paar tentamens voor de boeg en ook weer een klein uitstapje, donderdag ga ik met een paar vrienden naar de Hongaarse-Slowaakse grens waar de grootste kathedraal van Hongarije is. Moet dan natuurlijk wel even de grens overstappen :)

  • 09 April 2014 - 22:20

    Xopa:

    Hallo globetrotter!
    Mooie stad Wenen! Maar ja, het Prater is eigenlijk een grote kermis... In dat (ouderwetse) reuzenrad kun je ook 's avonds dineren. Dat is dan wel weer mooi. Draait dan heel langzaam, zodat je de hele avond een wisselend uitzicht hebt...
    Wat een koetsen daar hè...
    Leuk om te horen dat die Hongaren een groot vertrouwen in de mens (ook de student die tentamen moet doen) hebben...

    opa x

  • 16 April 2014 - 15:54

    Nadia:

    Kmis je gewoon zus
    En geniet ervan daar

    En niet mij tijdens de les appen maar opletten jij!
    ;p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 26826

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 30 Juni 2015

Uitwisseling Hongarije

Landen bezocht: