Examenleed en Ahoy Bratislava! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu Examenleed en Ahoy Bratislava! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu

Examenleed en Ahoy Bratislava!

Blijf op de hoogte en volg Tamara

25 Mei 2014 | Hongarije, Boedapest

Deze week is mijn een na laatste week op de Hongaarse school, ik heb nog drie tentamens voor de boeg en dan ben ik eindelijk klaar. Eindelijk want mijn geduld is bijna op. Er is zoveel gedoe geweest rondom registraties voor de vakken en de tentamens dat ik bijna wens dat ik weer in Nederland was haha. Het begon in januari al toen de vakken die ik van tevoren had gekozen niet beschikbaar bleken. Vervolgens kreeg ik vijf verschillende lesroosters met vakken die ik kon kiezen maar die roosters overlapten elkaar de hele tijd. Voor één vak kon ik me niet registreren en dus ook mijn tentamens niet maken, wat zou betekenen dat ik geen studiepunten zou halen. Uiteindelijk is het gelukt en ben ik een Hongaarse klas belandt, waar de les gelukkig wel in het Engels was.

In totaal moet ik dit semester 30 studiepunten halen, in plaats van 40 in Nederland maar ter compensatie moet ik een soort zelfstudie opdracht doen voor de Haagse Hogeschool. Als een gevolg hiervan is het hier allemaal wat relaxter omdat ik minder vakken heb. Ik heb een paar vakken die 5 studiepunten zijn, voor 2 hiervan was er geen examen, enkel een presentatie. Voor de vakken die 2 of 3 studiepunten waard zijn moet ik tien keer zoveel doen als voor de vakken die 5 studiepunten waard zijn wat voor mij een beetje de omgekeerde wereld is. Voor sommige vakken waren er twee tussentoetsen. Als je die haalt hoef je de eindtoets niet te maken en dat is natuurlijk wel chill want de eindtoets gaat over het hele semester terwijl de tussentoetsen alleen over de stof gaan die we tot dan toe hebben behandeld. Voor de eindtoets heb je ongeveer 3 pogingen, als je het dus de eerste keer niet haalt kun je het nog 2 keer proberen.

Nu is het zo dat alle leraren voor de verschillende vakken per persoon de registratie open moeten zetten (een digitale handtekening). Je krijgt geen handtekening als je te vaak absent bent geweest, je opdrachten niet hebt ingeleverd etc. Als de registratie open gaat moet je er snel bij zijn want er zijn verschillende data waarop je je examen kunt maken. Voor 1 vak had de lerares anderhalve week nodig om 4 opdrachten na te kijken van in totaal 4 studenten (jawel, we zijn maar met 4 studenten voor dat vak). Hierdoor verliep mijn “lievelingsdatum” en nu kan ik me nog steeds niet registreren terwijl de rest dat wel kan, heel frustrerend. Helaas viel het te verwachten want zoals gezegd heb ik al heel veel problemen aangaande de registratie gehad, de ‘technical staff’ herkende me al als ik zijn kantoor binnenstapte en dat vind ik geen goed teken :(

Nog even iets over de cijfers, men geeft hier een cijfer van 1 tot 5, Duitsland heeft hetzelfde systeem heb ik me laten vertellen, waarbij een 2 al een voldoende is. Nuchter beschouwd is het vrijwel onmogelijk om iets niet te halen maar het staat natuurlijk niet erg fraai om alles af te sluiten met een 2.

Even een samenvatting van een paar vakken die ik hier heb gevolgd:

Hongaarse taal: mondeling en schriftelijk examen waarvan het mondeling niet doorging, afgesloten met een 5 terwijl ik 2 keer een 4 had voor mijn tentamens. Ik heb hier al eerder over geschreven, deze leraar vind het erg belangrijk om je persoonlijk bij de les te betrekken. Hij zegt bijvoorbeeld middenin een zin: “ja he, (naam student)”. Heel irritant.

Groothandel & detailhandel: deze leraren nemen aan dat we precies weten wat liquiditeit, cash flow, markt waarde etc. is. Hier heb ik volgende week een mondeling van en ik heb het idee dat ik het niet ga halen want ik heb echt werkelijk geen flauw idee wat al die termen inhouden. Ter illustratie een voorbeeld van een vraag die ik moet voorbereiden voor het mondeling tentamen:
1. Complex analysis of sales, gross profit, gross profit ratio, contribution margin, contribution margin ratio, EBIT for a trading company.
How to evaluate the purchasing policy of a trading company?

Ik raak echt in paniek als ik zoiets zie en ik word ook heel erg kwaad omdat er nooit iets normaal wordt uitgelegd. Een voordeel is dat de leraar erg aardig is en mij wel mag, ik ga dus voor de 2 dan vind ik het allemaal wel best.

Consumenten relaties: hiervoor heb ik de eerste tussentoets gehaald (in totaal hadden 9 van de 25 studenten het gehaald) en vorige week heb ik de tweede gemaakt. Toen ik de lerares mailde wanneer we het resultaat konden verwachten, antwoordde ze dat dit pas was als de anderen de eindtoets hadden gemaakt. Met andere woorden, als ik die tweede toets niet heb gehaald heb ik dus een poging minder voor mijn eindtoets! Ook is het hier nodig dat er twee leraren zijn, een vrouw en een man maar de man heeft nog nooit les gegeven en zit altijd examens na te kijken, zelfs als we presentaties geven. Van de lerares vraag ik me af of ze meer weet dan wat er op de PowerPoint staat, ze zegt het in haar eigen woorden maar voegt eigenlijk niets toe.

Corporate Social Responsibility: wat een onzin. In totaal zijn we met 4 studenten en daarvan komen er maar 3 naar de les. De eerste lessen waren colleges over wat bedrijven kunnen doen om aan de maatschappij bij te dragen. Daarna volgden 3 lessen met Youtube-filmpjes over bedrijven waarin werd uitgelegd wat zij doen aan CSR. Niet heel raar dus dat wij allemaal met onze telefoon zaten. Toen kregen we op een dag dat we college zouden hebben een email dat we van nu af aan case studies zouden doen in plaats van colleges (en smartphone gebruik). Mijn instinct was om terug te mailen dat ik dat prima vond, case studies in plaats van onzinnige youtube-filmpjes maar ik hield me in. Ik heb dus 3 case studies gemaakt en uiteindelijk moesten we zelf een bedrijf kiezen en daar een verslag over maken. Elke keer dat ik een case study mailde kreeg ik geen antwoord, geen feedback, niets. Ik wist dus niet of ze het had gekregen en wat ze ervan vond. Uiteindelijk heb ik vorige week mijn hele verslag opgestuurd en een dag later kreeg ik een reactie dat het goedgekeurd was maar ik kan me tot op heden nog niet inschrijven voor mijn tentamen.

Marketing Strategy: deze lerares vind het heel normaal om grappen te maken over zelfmoord. Als ze in de klas een vraag stelt en niemand geeft antwoord, vraagt ze om een mes zodat ze zichzelf kan doden (ik verzin dit niet). Ze valt mensen persoonlijk aan, e.g. een meisje keek even in een klein spiegeltje en de lerares sprong er gelijk bovenop met de vraag waarom ze dat deed. Heel intimiderend. Een andere keer gaf een jongen een presentatie maar hij was erg zenuwachtig en las veel voor. De lerares zei daarop: als je niet kunt presenteren is dat jouw probleem, niet het mijne. Verder is ze wel aardig, ze weet wat ze wil en ze weet ook veel van het onderwerp af. Voor dit vak heb ik het afgelopen weekend heel veel geleerd want ik wist niet wat ik ervan moest verwachten. De lerares was de laatste twee colleges in het buitenland dus we konden ook niets vragen, op de mail reageerde ze niet. Het enige wat in de map ‘Marketing Strategy’ stond was één PowerPoint met 11 dia’s, wat natuurlijk belachelijk weinig is voor een examen. Toen een van ons haar mailde met de vraag of dit alles was, antwoordde ze met één regel: Do you want more? Het is zowel hilarisch als belachelijk maar wij vonden het uiteraard prima. We wisten dus helemaal niets over het tentamen, ik wist niet eens of het open vragen of meerkeuze vragen waren. Groot was dus mijn blijdschap toen tijdens het tentamen bleek dat het alleen maar meerkeuze vragen waren. Niet te geloven, echt, het niveau van een kleuterschool maar goed.

Het meest bizarre wat ik heb meegemaakt was tijdens het tentamen Marketing Strategy. Bij één vraag moest je vier begrippen in de goede volgorde zetten. Ik was niet zeker van mijn keuze maar vulde toch C in. De lerares liep langs, keek op mijn antwoordenblad en legde vervolgens haar vinger op het antwoord wat ik dus blijkbaar fout had. Ik heb het uiteraard veranderd en was erg blij dat ze dit deed maar het is werkelijk ongelofelijk.

Als laatste dan Macro-economie. Het vak bestaat uit een college en een seminar en in het begin was ik alleen ingeschreven voor het college en niet voor het seminar (hoe dat kan vraag ik me nog steeds af). Toen belandde ik voor de seminar in een groep met allemaal Hongaren wat ik best leuk vond want zoveel had ik er nog niet ontmoet. Voor de eerste tussentijdse toets kon ik me niet registreren in verband met registratieproblemen. Uiteindelijk is dat wel gelukt maar haalde ik de toets niet. De tweede hoefde ik dus niet te doen, wat mij een hoop gedoe scheelde aangaande registreren. Voor de presentatie (de presentatie die we met z’n vieren zouden doen maar uiteindelijk met z’n tweeën hebben gedaan) heb ik veel punten gekregen en dat compenseert met het tentamen dus ik hoop dat het goedkomt.

Mijn laatste tentamen is 5 juni, dat is, als ik geen herkansingen heb. Zo wel, dan moet ik die ergens tussen mijn reizen in plannen. Ik heb me voor de zekerheid alvast ingeschreven voor een extra vak in Nederland volgend jaar want ik zie het al gebeuren dat ik niet al mijn credits hier haal. Ik kan één vak missen omdat ik 35 punten in plaats van de vereiste 30 heb maar ik wil het risico niet lopen.

Het is al een heel verhaal en het is nog niet de helft van wat ik allemaal heb meegemaakt aan rare situaties. Ik ben heel blij dat school bijna ten einde is want ik zou het hier niet veel langer uit kunnen houden. Ik besef me hier ook hoe goed het Nederlandse schoolsysteem is, ook al is het niet perfect.

Afgelopen weekeind ben ik met 4 vriendinnen met de bus naar Bratislava geweest. Vrijdag zijn we daar aangekomen en hebben we veel van de stad gezien en ’s avonds zijn we meegegaan met een georganiseerde kroegentocht wat bijzonder geslaagd was. Zaterdag was er een food festival op het kasteel en hebben we heerlijke, typisch Slowaakse gerechten geproefd. ’s Avonds maakten we kennis met de Hongaarse gast’vriendelijk’heid. Om te beginnen sprak de ober geen Engels en hadden we een Slowaaks menu dus we hebben op de gok maar wat besteld. Drie kwartier later (het was druk) arriveerden alle gerechten behalve de mijne. Toen de ober dat zag zei hij alleen: sorry, er is iets misgegaan (dat dan wel weer in het Engels). Omdat hij verder niets zei vroeg ik of ik dan opnieuw kon bestellen maar dat duurde volgens hem minstens een half uur. Hier hield het gesprek op zonder enige vorm van spijtbetuiging of zelfs maar het aanbieden van een alternatief. Gelukkig hadden we een pizza besteld die we met zijn allen zouden delen dus die heb ik toen overgenomen maar het was wel heel raar dat het zo “opgelost” werd. Eén troost: de finale van de Champions League werd live uitgezonden dus die heb ik van achter mijn pizza mooi kunnen volgen.

Zondag zijn we naar een meer geweest en kon ik eindelijk zwemmen, wat ik al heel lang wilde met dit tropische weer. Ik was met drie Ierse en één Finse vriendin(nen) en zaterdag waren de Ierse meiden opnieuw uit geweest, ze kwamen zondagochtend om 8 uur thuis en waren dus de hele dag brak/sloom/moe/duf. Ik was o zo blij dat ik zaterdagavond lekker vroeg naar bed was gegaan en Sonja (Fins) was dat ook dus ik had gelukkig één iemand die wél aanspreekbaar was haha. In het hostel waar we verbleven sliepen we op een 8persoonskamer met 2 Ierse jongens en zaterdag kwam daar een Spaans meisje bij, dat was dus echt super gezellig. De medewerkers in het hostel waren super aardig en behulpzaam, Bratislava is niet erg groot maar ze gaven ons heel veel leuke tips. Zeker in vergelijking met Budapest is Bratislava echt klein, 2 miljoen inwoners versus 400.000 haha. Zondag zijn we weer met de bus naar Budapest gereden en ga ik deze week nog even hard mijn best doen voor ik ga genieten van mijn welverdiende rust :P

  • 27 Mei 2014 - 13:57

    Xopa:

    Let's party!
    Leve de Erasmusbeurs!
    Of...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 26833

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 30 Juni 2015

Uitwisseling Hongarije

Landen bezocht: