Pickpocket paradise - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu Pickpocket paradise - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu

Pickpocket paradise

Blijf op de hoogte en volg Tamara

10 Maart 2014 | Hongarije, Boedapest

Om verschillende redenen heb ik al een tijdje geen blog meer geschreven, één van de redenen was dat mijn telefoon gestolen was zodat ik al mijn inspiratie-momenten niet op kon schrijven. Mijn telefoon is gestolen tijdens een festival vorige week. De enige troost voor mij was dat ik niet de enige was, er zijn van de mensen met wie ik was 5 telefoons, 1 jas, 1 tas en 1 portemonnee gestolen. Het schijnt dat er professionele zakkenrollers zijn die naar festivals gaan om te zakkenrollen, een waar 'pickpocket paradise'. Inmiddels ben ik om verschillende redenen een weekeindje terug naar Nederland geweest alwaar ik mijn nieuwe telefoon heb kunnen verwelkomen en ook mijn warme winterjas achter heb kunnen laten :)

Bij deze neem ik al mijn woorden over niet-behulpzame Hongaren terug. Een tijdje terug boekte ik mijn ticket voor 5 mei vanaf Eindhoven naar Boedapest. Ik kom dat weekeind terug voor een trouwerij (niet zomaar een trouwerij maar eentje waar ik ook nog bruidsmeisje ben…) en ik zou dan maandag weer vertrekken. Via de website van WizzAir kon ik ervoor kiezen om het geld zelf over te maken en dat had ik dus ook gedaan omdat ik geen creditcard had. De status van mijn betaling bleef echter op “Hold” staan dus ik besloot te bellen, wat niet ging omdat ik geen Hongaars nummer heb. Een Hongaarse vriendin van mij heeft voor mij gebeld en alles geregeld, het bleek dat sinds het moment dat ik het geld (in euro’s) had overgemaakt en het moment dat het geld bij WizzAir aankwam de koers was verandert dus dat ik geld moest bijleggen. Ze hadden geprobeerd mij te bellen maar ik neem eigenlijk nooit op als ik onbekend wordt gebeld. Eind goed, al goed, ticket is geregeld dankzij mijn Hongaarse vriendin :)

Toen ik maandag mijn flatgenootje sprak bleek dat zij helemaal geen leuk weekeind heeft gehad. Zij was in haar eentje op weg naar huis toen ze in het Engels werd aangesproken door 5 mannen. Die omsingelden haar en trokken haar vervolgens een portiek in. Een van de mannen sloeg haar en de andere mannen zaten aan haar terwijl een ander haar tas leegplunderde. Toen ze de buit (iPod, telefoon, portemonnee) binnen hadden lieten ze haar met rust en gingen ze ervandoor. Dit gebeurde gewoon op een drukke straat, alhoewel op een onguur tijdstip (3 uur ’s nachts). Tot nu toe ging ze eigenlijk nooit veel de deur uit en ik kan me zo voorstellen dat ze dat nu helemaal niet meer doet.
Dit overtuigt me er des te meer van om nooit alleen naar huis te gaan. Gelukkig woont er een Franse jongen bij mij in de straat met wie ik goed omga, hij brengt mij vaak thuis en verder zijn de uitgaansgelegenheden gelukkig dichtbij dus hoef ik nooit heel ver te lopen. Desalniettemin heb ik me ook voorgenomen om mijn telefoon niet meer mee te nemen als ik uitga en ook alleen los geld en geen pinpas mee te nemen.

Volgende week is het hier vakantie en komt mijn lieve mams me hier vergezellen :) Donderdag vertrekt zij weer naar Nederland en ga ik naar Istanbul met 2 Duitse, 1 Fins en 1 Nederlands meisje(s). We landen in het Aziatische deel van Istanbul dus op een compleet ander continent, erg leuk! Eind maart komt een Hongaarse vriendin naar Hongarije om daar haar ouders te bezoeken. Ze is een paar weken terug ook al hier geweest met haar vriend, dat was erg gezellig en het is erg leuk om elkaar zo hier te zien in plaats van in Nederland. Zij heeft mij uitgenodigd om een weekeind bij haar te komen logeren en dat ga ik zeker weten doen. De treinreis is 3 uur richting het oosten van Hongarije en ik heb dan eindelijk de kans om echt het Hongaarse leven te ervaren. Begin april hoop ik een weekeind naar Wenen te gaan met school, genoeg te reizen dus :)

  • 11 Maart 2014 - 14:11

    Angie:

    Oh wow. Now I can see why you didn't mind so much that your phone was stolen: at least it wasn't your wallet.

  • 11 Maart 2014 - 22:01

    Nadia:

    ♡ denken aan je
    Leuk om tr lezen

  • 20 Maart 2014 - 23:42

    Rosali:

    Zo wat gaaf, je hebt een hoop op de planning staan :D
    Stiekem vind ik dat tripje van 1-5 mei het allerleukst :)
    Xxxxx

  • 22 Maart 2014 - 11:58

    Xopa:

    Leuk weer wat van je te lezen!
    Vooral dat tripje naar het 'gewone Hongaarse leven' lijkt me interessant.
    Alles goed met de studie? :):)

    xopa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2521
Totaal aantal bezoekers 26842

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 30 Juni 2015

Uitwisseling Hongarije

Landen bezocht: